Znepríjemní vám prácu aj výchovu detí: Ako bojovať so syndrómom vyhorenia?

V dnešnej dobe rýchlych zmien a neustáleho tlaku sa mnohí z nás stretávajú s pocitom vyčerpania, apatie a straty motivácie. Často si takýto stav mylne zamieňame s bežnou únavou po náročnom dni, čo je ale chyba, pretože ide o syndróm, ktorý môže podkopať vašu produktivitu v práci a zasiahnuť do vášho súkromného života, dokonca aj v oblasti výchovy detí.

0 201

Syndróm vyhorenia, ktorý sa stále vníma viac menej ako fenomén, sa v dnešnej modernej spoločnosti stáva čoraz bežnejším javom. Podľa štatistík ním trpia nielen manažéri, zdravotníci, záchranári a pedagógovia, ale aj ženy, pretože sú na ne v práci aj doma kladené oveľa väčšie nároky.

Ako ho rozpoznať a čo s ním robiť, aby neovplyvnil kvalitu vášho života?

Čo je syndróm vyhorenia?

Syndróm vyhorenia, známy aj ako „burn-out“, je komplexný stav emočného, fyzického a mentálneho vyčerpania spôsobený dlhodobým a intenzívnym stresom alebo frustráciou. Veľmi často nastáva u profesionálov, ktorí sa cítia preťažení alebo nepochopení vo svojej práci, ale môže ovplyvniť aj ľudí v mnohých iných životných situáciách, medzi ktoré patrí aj všeobecne známa náročná výchova detí.

Dôležité je, aby ste vedeli, že syndróm vyhorenia prichádza postupne a môže mať rôzne prejavy, od emočných až po tie fyzické. Nástup syndrómu vyhorenia vie byť tiež spôsobený kombináciou pracovných, osobných a sociálnych faktorov. Dokonca existujú povolania, pri ktorých je výskyt burnoutu pravdepodobnejší.

Kedy presne ale prichádza, závisí od individuálnych okolností každého človeka. Môže to byť v dôsledku dlhodobého preťaženia v práci bez adekvátneho odpočinku, konfliktu hodnôt medzi pracovníkom a organizáciou, nedostatočnej podpory zo strany kolegov alebo nadriadených, alebo dokonca chronických rodinných problémov.

Dôležité je čo najskôr rozpoznať príznaky, vyhýbať sa vplyvným faktorom a hľadať spôsoby, ako zastaviť alebo spomaliť proces, ktorý môže viesť k vážnym zdravotným alebo emocionálnym problémom.

Typy vyhorenia

V roku 2010 spoločnosť BMC Public Health uviedla tri druhy vyhorenia, ktorým môže človek čeliť.

  • Môže ísť o vyhorenie, ktoré zasiahne tých, čo sú odhodlaní dosiahnuť svoje ciele za akúkoľvek cenu, často za hranicu vlastných sil. Hoci sú na svoju vysokú pracovnú morálku hrdí, ich záväzok k práci môže mať negatívne následky na osobnú pohodu.

  • Vyhorenie pracovníkov, ktorí sa cítia nezapojení alebo strácajú smerovanie v práci. Toto vyhorenie pramení z nespokojnosti, pocitu nedocenenia alebo absencie príležitostí na profesionálny rast.

  • Burnout prejavujúci sa u tých, ktorí dlhodobo cítia, že ich úsilie je podhodnotené alebo nesprávne riadené. Jednotlivci môžu mať v tomto prípade tendenciu zamestnanie opustiť kvôli konštantnému negatívnemu zaobchádzaniu. Externý prieskum spoločnosti Deloitte napríklad zistil, že až 77 % pracovníkov trpelo syndrómom vyhorenia z dôvodu nedostatočnej podpory a uznania zo strany vedenia.

Treba si tiež uvedomiť, že kým občasné pocity únavy alebo demotivácie sú normálne, chronický pocit vyhorenia je trvalý a môže postihnúť kohokoľvek a bez ohľadu na profesiu i pohlavie.

Prečo môžeme „vyhorieť“?

Ak ste pozorne čítali, niektoré dôvody už spomenuté boli. Avšak, medzi najvplyvnejšie faktory, ktoré sa podpisujú pod vznik vyhorenia, môžeme vo všeobecnosti a na základe praxe zaradiť:

  • nadmernú pracovnú záťaž;

  • nedostatok kontroly;

  • rozpor v hodnotách;

  • nejasné role a očakávania;

  • nízke odmeny;

  • slabá alebo chýbajúca sociálna odmena;

  • zmeny v práci;

  • vnímanie nespravodlivosti;

  • osobné vlastnosti a nerovnováha medzi prácou a súkromím.

Symptómy, pri ktorých by ste mali spozornieť

Syndróm vyhorenia sa často vyvíja postupne, a preto môže byť zložité spozorovať jeho prvé príznaky. Podcenenie situácie sa vám ale môže veľmi nepekne vypomstiť, takže, ak sa chcete vyhnúť zhoršeniu vášho stavu, prevencia v podobe uvedomenia si jeho príchodu je viac než nutná. Orientačnými bodmi môžu byť nasledujúce príznaky:

  • Chronická únava – ak sa aj po dobrom spánku cítite neustále vyčerpaní a bez energie;

  • Poruchy spánku – problémy so zaspávaním alebo nočným prebúdzaním sa;

  • Zvýšená citlivosť na stres – inak jednoduchá úloha môže spôsobovať problém;

  • Zabúdanie a problémy s koncentráciou;

  • Zvýšená podráždenosť – keď sa ľahko nahneváte alebo cítite frustráciu, aj kvôli drobnostiam;

  • Strata motivácie – práca alebo činnosti, ktoré ste predtým milovali, sa stávajú bremenom;

  • Pocit izolácie – cítite sa osamelo a nikto nerozumie tomu, čím prechádzate, alebo sa stiahnete do úzadia;

  • Fyzické problémy – častejšie bezdôvodné bolesti hlavy, svalov, poruchy trávenia alebo zvýšený krvný tlak;

  • Znížená imunita – pravidelné prechladnutia, chrípka alebo iné infekcie;

  • Pocit bezcennosti – pocit, že to, čo robíte, nie je dostatočne dobré, alebo sa cítite neschopní.

Ak spozorujete u seba niekoľko z týchto príznakov a pretrvávajú dlhodobo, je dôležité čo najskôr kontaktovať odbornú pomoc a konzultovať vec s odborníkom. Rozpoznanie syndrómu vyhorenia a aktívne konanie proti nemu vás môže zachrániť pred hrozivými následkami.

Aké sú negatívne dôsledky syndrómu vyhorenia?

Syndróm vyhorenia môže mať vážne následky pre jednotlivcov, ich rodiny a dokonca aj ich profesionálne prostredie.

Častým následkom vyhorenia je dlhodobý stres a vyčerpanie, ktoré môžu viesť k rôznym zdravotným komplikáciám, vrátane srdcových ochorení, vysokého krvného tlaku, bolestí svalov, problémov so zažívacím systémom a oslabeného imunitného systému.

Ľudia trpiaci syndrómom vyhorenia môžu trpieť častejšími depresiami, úzkosťami, apatiou a pocitom izolácie. Výnimkou nie je ani ovplyvnenie vzťahov s rodinou, priateľmi a kolegami. Ľudia môžu byť menej trpezliví, viac podráždení a môžu ťažšie komunikovať s druhými.

Asi najviac nepríjemným následkom burnoutu je znížená koncentrácia, motivácia a kreativita, ktoré môžu mať za následok pokles produktivity, častejšie chyby a stratu záujmu o prácu. Niektorí môžu tiež siahnuť po alkohole, drogách alebo iných nezdravých spôsoboch zvládania stresu.

Priznanie si týchto negatívnych dôsledkov je prvým krokom k hľadaniu riešení a prevencii syndrómu vyhorenia. Pomôže vám tiež viac o seba dbať, hľadať podporu a aktívne pracovať na obnove svojej pohody a zdravia.

10 jednoduchých tipov, ako s problémom vyhorenia úspešne bojovať

Problém vyhorenia trápi pomerne veľkú časť ľudí, o čom svedčí aj fakt, že vyhľadávanie výrazu „známky vyhorenia“ sa podľa Google v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi zvýšil zhruba o 24 %.

Aby ste sa preto zaradeniu do tejto skupiny „nešťastných“ ľudí vyhli a dokázali s týmto nepríjemným stavom bojovať a nekomplikoval vám zbytočne život alebo prácu, pokúste sa vo svojom živote držať nasledujúcich rád:

  1. Stanovte si hranice: V práci aj doma si určite čas, kedy končíte s povinnosťami a začína oddych, zábava a voľno. Dodržiavajte tieto hranice a naučte sa hovoriť „nie“.

  2. Nezabudnite na dôležité priority: Uvedomte si, čo je v živote skutočne dôležité a zamerajte sa na to. Nepodstatné veci nechajte bokom.

  3. Odpočívajte: Pravidelne si doprajte čas na relaxáciu a regeneráciu – či už je to krátka prechádzka, meditácia alebo počúvanie obľúbenej hudby.

  4. Hýbte sa: Pravidelné cvičenie vám môže výrazne pomôcť v boji proti stresu.

  5. Doprajte si kvalitný spánok: Zabezpečte si kvalitný a dostatočný spánok. Telo a myseľ predsa potrebujú čas na regeneráciu.

  6. Prejdite na zdravú stravu: Vyvarujte sa rýchlemu občerstveniu a (najmä vo večerných hodinách) nadmernému konzumu kofeínu alebo alkoholu. Uprednostnite vyváženú stravu bohatú na vitamíny a minerály.

  7. Rozšírte sociálnu sieť: Spojte sa s priateľmi, rodinou alebo kolegami. Rozprávajte sa o svojich pocitoch a zdieľajte s nimi svoje zážitky.

  8. Nájdite si hobby: Zaoberajte sa aktivitami, ktoré vás bavia a nabíjajú pozitívnou energiou, a venujte im pravidelný čas!

  9. Vyhnite sa perfekcionizmu: Uvedomte si, že nikto nie je dokonalý, a aj keď sa od vás možno vyžaduje robiť veci dobre, nemalo by to byť na úkor svojho zdravia a pohody.

  10. Vyhľadajte odbornú pomoc: Ak predsa len cítite, že problém je príliš veľký na to, aby ste ho zvládli sami, neváhajte a vyhľadajte psychoterapeuta alebo iného poradcu.

Pamätajte, že boj proti vyhoreniu je proces, ktorý si vyžaduje trpezlivosť a odhodlanie. Krok za krokom si ale môžete znovu vybudovať rovnováhu vo svojom živote a nájsť spôsob, ako si užívať prácu i voľný čas bez pocitu vyčerpania a stresu.

Zdroj obrázka: Krakenimages.com – stock.adobe.com

Zanechajte odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.